Koordinerende enheter for habilitering og rehabilitering skal bidra til å sikre at du som pasient/bruker får et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud.
Koordinerende enhet
- Arbeide for at tjenestene en tjenestemottaker mottar oppleves som samordnet og helhetlig.
- Være et felles henvendelsessted for brukere og samarbeidspartnere.
- Ha et overordnet og systemmessig ansvar for koordinering av tverrfaglig hjelpearbeid i kommunen.
- Utvikling og kvalitetssikring av rutiner for individuelle planer (IP) og innpasse disse i de kommunale retningslinjer for organisering av kommunens tjenestetilbud til personer med behov for koordinerte tjenester.
- Motta og saksbehandle søknader om koordinator og/eller Individuell plan etter gjeldende lovverk.
- Sørge for at kommunen har et sett av koordinatorer rekruttert fra ulike avdelinger, helse – og omsorgstjenesten, sosialavdelingen, og skole- og barnehagetjenesten.
- Sørge for at koordinatorene får opplæring og veiledning.
- Enheten skal ha oversikt over habiliterings – og rehabiliteringstilbudet i kommunen og helseregionen.
- Enheten skal ha en samlet oversikt over bruken av individuelle planer i kommunen og hvem som er koordinator.
- Bistå i utformingen av god samhandling og samarbeidsrutiner mellom tjenesteutøvere som har roller innenfor habilitering og rehabilitering.
- Veiledning til publikum og andre tjenester ved tvil om hva som er den rette instans i hjelpearbeidet overfor den enkelte.
Har du behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få utarbeidet en individuell plan. Planen skal bare utarbeides dersom du ønsker det
Hvordan få en individuell plan
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om praktisk bistand, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Kommunen har hovedansvaret for individuell plan
Kommunen har hovedansvaret for utarbeidelse av individuell plan når pasienten har tjenester fra både kommunen og spesialisthelsetjenesten. Spesialisthelsetjenesten skal medvirke i planarbeidet. De skal også melde behov for individuell plan til kommunen.
Det bør utarbeides bare én plan selv om pasient og bruker har tjenester fra flere sektorer.
Søknadsskjema
For å lese mer om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator se nasjonal veileder fra helsedirektoratet.
- Koordinatoren har som oppgave å sikre nødvendig oppfølging og samordning av tjenestetilbudet, og har ansvar for framdrift i arbeidet.
- En av tjenesteyterne skal oppnevnes som koordinator. Koordinatoren skal sørge for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient eller bruker. Koordinator skal også sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan.
- Pasientens og brukerens ønske skal vektlegges ved valg av koordinator.
- Det kan tilbys koordinator selv om pasient og bruker takker nei til individuell plan.
- Koordinators oppgaver anses som helsehjelp. Dette innebærer at arbeidet må dokumenteres på linje med øvrig tjenesteyting, også i tilfeller hvor pasient og bruker takker nei til individuell plan og kun ønsker koordinator.
Søknadsskjema
Les mer om koordinator i kommunen og spesialisthelsetjenesten her.
Sist endret 08.04.2022 10.11