Hjemmesykepleie gis med bakgrunn i nødvendig helsehjelp. Helsehjelpen kan omfatte behandling, pleie og omsorg, for å kunne mestre å bo i eget hjem så lenge som mulig.
Beskrivelse
Hjemmesykepleien gir pleie og omsorg til mennesker med sykdom og/eller redusert funksjonsnivå. Tjenesten gis i brukers hjem. Tjenesten kan omfatte sårbehandling, personlig stell, hjelp til medikamenthåndtering m.m.
Målgruppe
Mennesker med sykdom og/eller redusert funksjonsnivå som bor i eget hjem
Pris for tjenesten
Tjenesten er gratis.
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1 og 3-2. Se også pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7
Lover
Forvaltningsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Helsepersonelloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Forskrifter
Forskrift om habilitering og rehabilitering
Kvalitetsforskrift for pleie- og omsorgstjenestene
Verdighetsgarantiforskriften
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om praktisk bistand, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Skjema
Søknadsskjema (PDF, 113 kB)
Vedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Søknadsfrist
Kontinuerlig vurdering
Søknaden sendes til
Namsskogan kommune
R.C.Hansens vei 2
7890 Namsskogan
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Du kan også klage til Statsforvalteren i ditt fylke over uforsvarlig utførelse av tjenesten, utilstrekkelig eller gal informasjon eller brudd på taushetsplikten.
Skulle det skje en svært alvorlig hendelse i forbindelse med tjenesten kan du som pårørende eller pasient sende en varsling direkte til Statens helsetilsyn
Har du spørsmål?
Hjemmesykepleie/hjemmehjelp Hjemmebasert omsorg
Avdeling
Telefon1: 958 07 980
Telefon2: 958 87 445
Sist endret 09.04.2024 08.10