Et ledsagerbevis gjør det mulig å ta med seg en ledsager uten ekstra kostnader (eller redusert kostnad for ledsager) på kultur- og fritidsarrangement, transport og liknende der ordningen aksepteres.
Beskrivelse
Ordningen skal bidra til å forebygge isolasjon og gi økt livskvalitet til personer som på grunn av nedsatt funksjonsevne trenger ledsager for å delta i samfunnet. Funksjonsnedsettelsen må være varig (minimum 2 år). Du bestemmer selv hvem som skal være ledsager og det trenger ikke å være samme person fra gang til gang.
Målgruppe
Ledsagerbeviset er beregnet for personer med sykdom eller nedsatt funksjonsevne som har behov for hjelp eller følge for å kunne delta på arrangementer.
Ledsagerbevis vil blant annet være aktuelt for personer med:
- Bevegelseshemning
- Hørselshemming
- Synshemming
- Utviklingshemming
- Allergier
- Funksjonsnedsettelse som følge av sykdom, for eksempel psykiske lidelser, hjertesykdommer, lungesykdommer og annet.
Pris for tjenesten
Tjenesten er gratis.
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om ledsagerbevis eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Et skjema med erklæring fra fastlege eller sykepleier/vernepleier fra den kommunale helsetjenesten må vedlegges. Dette ligger sammen med søknadsskjemaet.
Søknadsskjema (PDF, 101 kB)
Vedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Søknadsfrist
Kommunen behandler søknader fortløpende.
Søknaden sendes til
Namsskogan kommune
R.C. Hansens vei 2
7890 Namsskogan
Saksbehandling
Kommunen vil etter samtykke innhente nødvendige opplysninger for å fatte et vedtak. Du vil så motta et vedtak fra kommunen som beskriver om du får innvilget eller avslått søknaden om ledsagerbevis. Videre informasjon vil bli gitt i vedtaket hvis det blir innvilget.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Tjenesten er ikke lovpålagt, og klagen vil ikke bli sendt videre dersom kommunen opprettholder sitt opprinnelige vedtak.
Sist endret 12.12.2022 12.42