Helse og omsorg disponerer boenheter som er beregnet for personer med boligbehov på bakgrunn av ulike helseutfordringer
En omsorgsbolig er tilpasset bevegelseshemmede og tilrettelagt for at personer skal kunne motta heldøgns omsorg etter behov. Boligen er personens eget hjem. Beboeren betaler husleie og mottar hjemmetjenester på samme vilkår som andre hjemmeboende.
Hvem kan tildeles omsorgsbolig?
Tildeling av omsorgsbolig gjøres etter behovet til personen. Behov for oppfølging av kommunale helse- og omsorgstjenester er et vilkår
Omsorgsbolig kan også vurderes der tilrettelagt bolig bidrar til at personen klarer seg mest mulig selvhjulpen
Namsskogan kommune har følgende omsorgsboliger:
• Storholmveien 7-23
• RC.Hansens vei 4: 5 leiligheter. Leilighetene ligger på omsorgssenteret
• Samvirkeveien 3: 1 leilighet som ligger på Brekkvasselv
Pris for tjenesten
Det henvises til kommunens husleiesatser. Opplysninger om dette kan fås ved henvendelse til Namsskogan kommune
Dette er ikke en lovpålagt tjeneste. Opphold i omsorgsbolig reguleres gjennom husleiekontrakter, jf. husleieloven. Tildeling av omsorgsbolig er et enkeltvedtak med de rettigheter og plikter som følger av forvaltningsloven.
Lover
Forvaltningsloven
Husleieloven
Forskrifter
Verdighetsgarantiforskriften
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om omsorgsbolig, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Skjema
Link til søknadsskjema (PDF, 113 kB)
Søknadsfrist
Kontinuerlig
Søknaden sendes til
Namsskogan kommune
R.C.Hansens vei 2
7890 Namsskogan
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Sist endret 24.06.2022 09.13