Trygghetsalarm er en alarm som eldre, funksjonshemmede og syke bærer på seg for å kunne tilkalle hjelp ved akutt omsorgsbehov.
Beskrivelse
Trygghetsalarmen er en knapp som festes på håndleddet eller rundt halsen. Når du trykker på alarmknappen, vil helsepersonell umiddelbart ta kontakt eller komme hjem til deg. Du kan også få alarmer for utebruk og fallsensorer. Alt utstyret sender signaler direkte til hjemmetjenesten.
Hjemmetjenesten er i hovedsak kontaktledd. Pårørende, naboer eller andre kjente kan ha denne funksjonen hvis det er ønskelig.
Oppmøte i heimen vil avhenge av avstand til personalbasen og hvor personale befinner seg på alarmtidspunktet.
Ved akutte situasjoner må du ringe 1-1-3
Målgruppe
Eldre, funksjonshemmede og andre som kan føle seg utrygge ved å bo i egen heim og som vil få økt trygget og livskvalitet gjennom bruk av hjelpemidlet
Pris for tjenesten
Månedsleie Kr 299,-.
Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om praktisk bistand, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Skjema
Link til søknadsskjema (PDF, 113 kB)
Kontinuerlig vurdering.
Søknaden sendes til:
Namsskogan kommune
R.C.Hansens vei 2
7890 Namsskogan
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Sist endret 15.06.2022 11.19